كاد فن الواو أن يندثر، وهو فن شفاهى غير مدون، تحفظه صدور الدوراة ومحبيه فى الصعيد، ولكن الشاعر والباحث فى التراث الشعبى عبد الستار سليم نفض الغبار عن ذلك الفن القولى التراثى العريق، وقام بالتعريف به، وقدم دراسات مستفيضة عنه، وقام بتطويره وأصدر ديواناً شعرياً من تأليفه فى هذا الفن بعنوان "واو عبد الستار سليم"، ويستعد لإصدار الديوان الثانى من هذا الفن. عبد الستار سليم يكتب أيضا شعر الفصحى، كما حاز العديد من الجوائز منها جائزة الدولة التشجيعية، وينشر موقع اليوم السابع مجموعة من قصائد فن الواو.. من مُدّة ع النيل ما بِنّا(1) ولا طيفُه داعب جفونى إيه اللى بعّد ما بينا(2) شكِّك دا .. ولاّ ظنونى..؟ ** من مُدّة ع النيل ما بِنّا ولا جَوُّه عطّر تيابى إيه اللى بعّد ما بينا شكِّك دا .. ولاّ ارتيابى ..؟ هوامش: (1) بِنّا: ظهرنا أو تواجدنا (2) بينا: أى بيننا ......................... غبَّر فى وشّى بابورك عاملالى لمّة وغارة رميتينى فاخر(3) طابورك وبلعنى ليل المغارة ** وسْمِنْتى واحنا ضماير(4) فا .. قولى لى إيه العبارة؟ و .. رَهنْتى كل الضماير يا مين يشوف الفقارا؟ هوامش: (3) فى آخر (4) ضماير من الضمور والنحافة ......................... كان ليَّا غيطى وجُْرنى سايرين على خَّط أبونا خَلُّونى هّديت فُْرنى واسْتَنَّى عيش الطابونة(5) ** العِرْق للعِرْق دسّاس والضلمة ما تنجليلا(6) إحذر إذا كنت "جسّاس"(7) من "هجرس" ابن الجليلة "(8) هوامش: (5) فرن العيش أو المخبز (6) تنجلى الظلمة بمعنى تزو (7) يقصد جساس بن مُّرة أخو كُليْب (8) جليلة بنت مُئّرة .......................... العِرْق للعِرْق دسّاس والحرب تبْدِى بخناقة والدمّ إن يغْلى دا السّاس(9) و"كليب" غوتر(10) فى ناقة ** دا الهمّ ينشال فى الشِّنْف(11) والفرْح من خمس أواقى(12) وعزيمة الراجل الهِلْف تشبه حشيش السواقى هوامش: (9) الأساس والسبب (10) تمّ اغتياله (11) جمع شنيف وهو شبكة كبيرة من الحبال تستخدم فى نقل تبن القمح على الجمل. (12) خمس أوقيات (وحدة وزن قديمة) ........................ السبع ياكل بكُّده(13) والكلب ياكل البواقى دا السبع لا الهلْف كُّده(14) ولا خطّافين الطّواقى ** القول صادق يا كدّاب والسّكّة عِدْلة يا عوجة هوَّ فى عقلُه يا كدّاب(13) جاهل وعامل لى خوجة* هوامش: (13) بجهده وتعبه (14) لا يساويه