سعر الذهب اليوم في السودان وعيار 21 الآن بمستهل تعاملات الأربعاء 3 يوليو 2024    بورصة الدواجن اليوم بعد التراجع الأخير.. سعر الفراخ البيضاء والبيض الأربعاء 3 يوليو 2024    ارتفاع يخالف التوقعات ب«حديد عز» و «الاستثماري».. سعر الحديد اليوم في مصر الأربعاء 3 يوليو 2024    وسائل إعلام: هانتر بايدن حضر اجتماعات والده الأخيرة فى البيت الأبيض    عملية مشتركة ل «المقاومة الإسلامية في العراق» مع القوات اليمنية في قصف حيفا بالصواريخ    "فينيسيوس ضد خاميس رودريجيز"..التشكيل الرسمي لموقعة البرازيل وكولومبيا في الكوبا    قبل أداء اليمين.. من هو المرشح الجديد لمنصب محافظ الإسكندرية    من هو أحمد كجوك وزير المالية المتوقع؟    محمد يوسف: لا توجد رفاهية التعادل أو الهزيمة في الأهلي    ستيف نيكول: الإصابة أثرت على أداء محمد صلاح ولا أتوقع رحيله عن ليفربول    «لم تختار التوقيت المناسب وده درس».. رسائل نارية من شوبير ل كهربا    انسحاب أكثر من 200 مرشح في فرنسا لعرقلة اليمين المتطرف    الأرصاد الجوية تحذر من طقس اليوم الأربعاء: بشاير ذروة موجة حارة    جريمة الفجر .. رجل ينهي حياة زوجته لخلافات مالية بينهما في الغربية    موعد نتيجة الدبلومات الفنية 2024 برقم الجلوس.. رابط الاستعلام وتوزيع الدرجات    عاجل.. «كاف» يصدم الزمالك بعقوبتين قبل السوبر الأفريقي أمام الأهلي    ثقة أم مآرب أخرى، تحركات محافظ قنا قبل ساعات من حركة التغيير تحير الصعايدة    مواعيد غلق قاعات الأفراح.. مصادر تكشف التفاصيل    شهداء وجرحى في قصف إسرائيلي لعدة مناطق بغزة    «الشاباك» يعلن إطلاق المزيد من الأسرى الفلسطينيين    حريق هائل يلتهم أشجار النخيل بالوادي الجديد    الإعلامي مدحت شلبي يتعرض لحادث سير.. السيارة تحطمت    حظك اليوم برج العقرب الأربعاء 3-7-2024 مهنيا وعاطفيا    إلهام شاهين: تخصيص جزء من أرباح مهرجان العلمين لفلسطين لفته إنسانية جميلة    لابد من فض الاشتباك.. نائب رئيس الوفد: أزمات المواطن خلافات بين الوزرات.. كل منها دولة لوحدها    عاجل.. الإعلامي مدحت شلبي يتعرض لحادث سير.. «العربية اتدمرت»    هل تصل الأعمال الصالحة إلى الميت.. دار الإفتاء تجيب    قبل انطلاقه الليلة.. تعرف على الأفلام المصرية المشاركة في مهرجان عمان السينمائي    الحكومة الجديدة 2024، من هو وزير المالية الجديد    نتنياهو يأمر بمعاقبة جنرالات من الجيش الإسرائيلى طلبت هدنة في غزة    خلفًا لنور الدين.. من هو المرشح بتولي مهام محافظ كفر الشيخ؟    نهاية فوضى الأسعار واستقرار الدولار.. مطالب البرلمان من الحكومة الجديدة قبل حلف اليمين    كوبا أمريكا 2024| لويس دياز يقود تشكيل منتخب كولومبيا أمام البرازيل    يورو 2024.. مواجهات ربع النهائي ومواعيد المباريات    أمير صلاح الدين ل "الفجر الفني": شخصيتي في "قصر الباشا" مفاجأة بالنسبة لي    عاجل| ثروت سويلم: بيراميدز وراء أزمة مباراة سموحة.. والزمالك تقدم بشكوى ضدي    الكشف على 1825 مواطناً خلال قافلة طبية مجانية بزاوية فريج بالبحيرة    "ممنوع من الحديث".. المخرج أشرف فايق يتعرض لوعكة صحية مفاجئة    6 أكتوبر القادم.. موعد الانتخابات الرئاسية التونسية    مصطفى بكري: مجلس النواب في حاجة لممارسة دوره الرقابي    مصطفى الفقي: اندهشت من رحيل هذا الوزير.. وهذه الوزارة «مغرز» (فيديو)    الحكومة الجديدة 2024، من هو وزير الطيران المدني الجديد    حركة المحافظين الجديدة 2024.. تعديلات شابة وصلاحيات كاملة    النائب أيمن محسب يطمئن الأطباء: قانون إدارة المستشفيات سيحسن أوضاعكم ويضاعف دخلكم    زيادة غازات البطن، أهم أعراض آلام القولون وهذه أسبابها    مصرع سيدة بطلق ناري خلال مشاجرة بين طرفين بالمنيا    ضبط 64 حالة سرقة وصلات مياه الشرب بمركز سنورس والفيوم    النائب أحمد مهنى: لدينا أمل كبير فى الوزارة الجديدة وأن يكون القادم أفضل    المستشار ياسر البخشوان نائبًا لرئيس المجلس الأعلى للاقتصاد العربي الأفريقي    البابا تواضروس يشارك في احتفالية تخريج دفعة جديدة من دبلومة المشورة    خبير اقتصادي: التغيير الوزاري الكبير مطلبا شعبيا من المواطنين    ديميرال أفضل لاعب فى مباراة النمسا ضد تركيا ب يورو 2024    كيف تتجنب الإصابة بضربات الشمس؟ الصحة تجيب    الصحة: مبادرة العناية بصحة الأم والجنين تحقق انجازا كبيرا في فحص أكثر من 2 مليون سيدة    أول تعليق من مختار جمعة بعد رحيله عن وزارة الأوقاف    هل تصل الأعمال الصالحة إلى المتوفى؟.. أمين الفتوى يجيب    الشيخ خالد الجندى: سرقة الكهرباء منكر ومن لا يبلغ عنها شريك مع السارق    "ادعوا لي بالشفاء"- حمادة هلال يتعرض لوعكة صحية بعد العودة من الحج    







شكرا على الإبلاغ!
سيتم حجب هذه الصورة تلقائيا عندما يتم الإبلاغ عنها من طرف عدة أشخاص.



حديث المدينة
نشر في أخبار مصر يوم 17 - 07 - 2010

مفيد فوزى : الفنان فاروق حسنى وزيرثقافة مصر يتساءل الناس ببساطة لماذا الانفاق السهل على اكاديمية الفنون فى روما ويقال ببساطة ايضا اليست مستشفيات الدولة الديكوراكثراحياجا ؟
فاروق حسنى : هو الحقيقة المقولة دى دائما يقولوا نعيش الاول الثقافة الاول المستشفيات الاول اوالثقافة الاول كل حاجة الاول يعنى ايه ده بعد ده يعنى ايه ده قبل ده الكل لو يشتغل فى شغلة هيجيب نتيجة بدل الشغل انا ارى الاكاديمية المصرية جوا مصر ده شرف كبير جدا لكل المصريين 17 اكاديمية بالعالم كلة فى مدينة روما
مفيد فوزى : فى الاكاديمية فى روما؟
فاروق حسنى : اولا موقع الاكاديمية المصرية فى روما اولا فى موقع جيزيرفنبى فى منطقة احنا لو شفنا صرفنا ايه وثمن الارض ايه ثمن الارض اضعاف من اللى احنا صرفناة موقع الاكاديمية كرمز لعلم مصرى فى قلب روما وسط 17 او 16 اكاديمية اخرى فى دول محترمة كان نعرف قيمة الاكاديمية كان الشرق كلة مفيش له اكاديميتين المصرية واليابانية اما الصين كل الدول حتى المانيا فا احنا انهاردة لما بنقول اكاديمية الفنون فى روما ده شئ مهم جدا اذا كان فى العشرينات كان الملك فؤاد ادرى بدة وقفل الاكاديمية انهاردة احنا فى 2000 وبنتكلم عن انها بتنفع او ما بنتفعش دى مسالة الحقيقة يجب ان احنا ننظر نظرة تحضرية ونظرة واعية الى كل الاشكال بدل ما نطالب الناس وما نطلبش وما نعملش نطالب اللى مابيعملش يعمل كفايه نقولة على نفس الظروف
مفيد فوزى : انت على المستوى الصحى كلمنى فى الاولويات ان صح هذا المعنى عندك المستشفى ولا المسرح ؟
فاروق حسنى: اولا مفيش شك هقولك المستشفى انما ماهو الحياة نفسها لازم تبقى موجوده المستشفى فى علة وفى مرض وفى وفى زى اللى مش عيان ايضا محتاج الى شئ
مفيد فوزى : نعم
فاروق حسنى : الشئ ده من الثقافة فبالتالى انا ضد ان انا اقارن الموضوع لا يجب ان نقارن
مفيد فوزى : نعم
فاروق حسنى : يجب ان كل من له حس فى المعنى العام ان يعمل ان يعمل للمجتمع
مفيد فوزى : اناعايز اقول لك انه من المهم جدا الناس تعرف ايه القيمة المعنوية المضافة من وجود سرح ثقافى زى الاكاديمية ؟
فاروق حسنى : هقول لحضرتك
مفيد فوزى : اتفضل
فاروق حسنى : اولا التعليم شئ والثقافة شئ والتربية شئ الثقافة بتجمع بين التربية والتعليم والحياة انت انهارده لما تيجى تقول الابداع والابتكار اللى هو علامة من علامات الاوطان يعنى الوطن بتدركة من ابداعاتة الفراعنة سابوا لنا ثقافة والحضارات اللى مرت وهى كانت الصين اوالاسلامية سابوا لنا ثقافة فدى السمة اللى احنا بنتعايش بيها امام العالم فالاكاديمية انهارده احنا بنقول احنا محتاجين من مبدعين ان هما يثروا الحياة الثقافيه والحياة العامة من فنون وابداعات ترتقى بنفوس الاشخاص ترتقى بتربيتهم وسلوكهم الاجتماعى انت لما تيجى كل سنة تزرع 12 - 14 متخصص ابداعى متخصص سواء كان مسرح اوسينما
مفيد فوزى:ايه هى المعلومات اللى بيحضرها الدارسين هناك ؟
فاروق حسنى : طبعا كلهم يعنى مهارات ابداعية مسرح اوسينما او فنون تشكيلية او ثقافه عامه تقعد تحس انك بتعمل هناك مدينة فاضلة بيتفرغوا بيتفرغوا بعد سنتين متفرغين بيناموا ويقوموا مع بعض فابيقعدوا يعلموا بعض المعمارى هيعمل التشكيلى والتشكيلى هيعلم الاديب والاديب هيعلم المؤرخ وبتحصل فى النهايه بتيجلى لك محصله 12 - 14 شخص لما يبدع هيكون بيبدع فى روما هيأثر فيهم طبعا لما انت بتنتج حاله ثقافيه حاله مهياش مجتمعية مطلوبة علشان المستشفى تتعمل كويس عشان الرصيف يبقى كويس كل حاجة تبقى عظيمة ورائعة
مفيد فوزى : من فضلك انت شغلت يوما موقع رئيس الاكاديمية فى روما ولابد انك انت لسنوات طويلة ؟
فاروق حسنى : انا الحقيقة قعدت فى الاكاديمية 9 سنوات 5 سنوات رئيسا للاكاديمية كان فى قبل كده الاستاذ صالح عاشور يعنى مدير للاكاديمية وانا كنت المساعد له
مفيد فوزى : هذا السرح الجميل انت ايام ما كنت مسئول عن الاكاديمية كنت بتعمل ايه ؟
فاروق حسنى : هقولك انا كنت باحلم له بالجوائز اللى هى مكنتش موجودة وطلع قانون وزير الاقتصاد والتجارة كان بهدف يعيشوا الفترة دى ده واحد رقم 2 - يكون المبنى والفحوى لان ف منافسات الاكاديمية انهارده تبقى لمه عدد عظيم جدا لمصر باقامة هذه المدينة الساحرة وانا انا كنت بحلم بمتحف حقيقى بيظهرالحضارة المصرية متكاملة اسلامية وده يبقى متحف فى روما يجمع حضارات متاقبة رائعة وعظيمه ومنتقاه باحلم يكون عندى متحف من فن مصرالحديث المعاصريسمى مصر الحديثه معناها فن القرن العشرين يبدأ بمجموعة من الرعيل الاول مختار ومحمود سعيد وراغب عياد ومحمد حسن وكل هؤلاء الكبار العلماء ومتابعة الحضارة التشكيلية فى مصريبقوا موجودين على جدران الاكاديمية هنا ده برضه ان كان فى شئ يبعد عن اى اكاديمية اخرى هنا مجموعة الملك فاروق بيسموها اجيبت مان يعنى الخاص بمصر
مفيد فوزى : نعم
فاروق حسنى : فى الثلاثينات كان فى مجموعة فى منتهى الجمال دى كانت مجموعة صح من الاعمال الفنية النادره يعنى فرعونية لكن معمولة بروح انهارده
مفيد فوزى : دى عبارة عن ايه يا افندم ؟
فاروق حسنى : يعنى مثلا سيدة بتعزف هارد على جدران المقابر بتعزف هارد لكن ده بقى جسدها بشكل كامل متكامل كأنة واحده فرعونية امامنا كمثال وماسكة العظم بعض القطع ماسكين المشاعل ده بالشكل ده دى هتعمل طعم خاص جدا للاكاديمية المبنى الاول ده كان مبنى انا كنت باتكسف منه لما اكون قاعد مع مديرى الاكاديميات الاخرى مع مثقفين كبار اوكذا او كذا انا كنت عاوز اقول ايه واحده ليست جميلة ولكن مخها جميل لكن كل همى ان انا اقدم ثقافة مصربشكل رائع جدا علشان تخطى على الشكل العام
مفيد فوزى: حضرتك بتفضل الست الجميلة اكثر ولا الست المثقفة ؟ سؤال هامشى
فاروق حسنى : احبها جميلة ومثقفة انا طماع
مفيد فوزى : انا مش قادر اقول طماع00
فاروق حسنى : المهم بقى دلوقتى بقى جميل مجدى جدا واصيل جدا ازاى يعنى بقى سبق عمارة حديثة شاب مصرى الحقيقة حاتم السعيد هو اللى قام بعملية التطويرالمعمارى وعلى الوجهه كتابات فرعونية كتابات جميلة جدا لهامعنى اب بينصح ابنه بيقول له ايه اياك بمعنى لا تنغر بمنجازاتك ولا بد ان تسمع نصائح العالم والجاهل كى تتقدم مكتوبه بالهيروغليفى بالشكل ده الشكل ده فى حد ذاتة شئ جميل
مفيد فوزى:عايزاعرف ايه المناقشات بماانك كاتم اسراراللى حصلت مع السيد رئيس الدولة لما ؟
فاروق حسنى: اولا سيادة الريس هو دفعنى انه ادانى 2 مليون دولار كنت باكلمة فقلت له عايزك تتطمن قالى خلاص هدى لك فا طبعا سيادة الريس ما بيحبش يبعزق الفلوس فا قلت له قال لى لأ هما اثنين مليون فا اخذت 2 مليون وقالى خذ مليون اهو علشان تكمل الاكاديمية اللى انت عايزهم فاحنا حطينا عليهم برضه من صندوق التمويل اكثرمن 6 مليون انهارده انت بتعمل شئ لازم تعمله كله لان انا ما اعرفش الحقيقة انصاف الحلول لابد تبقى الاكاديمية كما يجب بالفلوس اعمل بيها شئ اخر فسيادة الريس اتكلم معايا طبعا بس عن تفاصيل التفاصيل
مفيد فوزى : طبعا
فاروق حسنى:ايه النشاط هيتم ازاى هتفتتح امتى بالضبط ولازم تعمل مضبوط جدا ياما يعملها مشكلة
مفيد فوزى :هل انت راضى ونسبة الرضا اد ايه عن اكاديمية الفنون فى مصربالهرم ؟
فاروق حسنى : هو الحقيقة امنياتى بها لم تتحقق بالكامل
مفيد فوزى : بالكامل اه
فاروق حسنى:اولا انت تعرف احنا استلمنا 4 معاهد ست معاهد قصدى وانا اضفت لهم 4 معاهد وفى نفس الوقت كان فى ارض خلف الاكاديمية يعنى كانت بتزرع فاكهه ورغم كده انا نسبت 25 فدان كان الدكتورفوزى كامل قال الارض دى لازم نستغلها واستغلينا الارض فى معاهد وامكانيات للاكاديمية طبعا انا اتمنى ان الاكاديمية دى تبقى احسن جامعة فنية كاملة المعالم ودى طبعا تعتمد على المواهب والتدريس الابداع وأشياء كثيره جدا وبعدين فيها زى التعليم ولذلك انا باتمنى ان الاكاديمية يبقى فيها اساتذه على مستوى عالى جدا فيها دار تعلن بان مستقبل مصرفيها موسيقيين ومخرجين والمبدعين والنقاد فا ده عمل عظيم جدا كى يخلق انسان يساهم فى الحضارة المصرية الحديثة بشكل مؤثر
مفيد فوزى : هقول لحضرتك حاجة مره سالت وزير الثقافة لازم اخرج عنها من اجلة اقدر اخرج والا لأ
فاروق حسنى : اه طبعا
مفيد فوزى: هقولك سر يعنى .
فاروق حسنى : بس بالراحة يعنى
مفيد فوزى : بالراحة انا كنت اظن ان السيد رئيس الدولة جزء من اهتمامة الكبيرهو للرياضة والكورة بتشجيع ثم اكتشفت انه ايضا لديه هذا الاهتمام بالفن فانا لما شفت الصور اللى فيها وشفت الماكيت بتاع الاكاديمية فى روما حسيت برغبه فى ان يبقى فى مكان قائم كانه علم قصر ثقافى مصرى هل انا صحيح فى هذا ؟
فاروق حسنى : هو طبعا انا هقول لك حاجة يعنى تلفت النظريعنى سيادة الرئيس جه وشاف انه خالص من الاكاديمية تقريبا 80%ناقص 20% بس فدى كلها حاجات صغيرة جدا انما كل الشكل العام هو كل المسائل يعنى حتى المسرح الحديث كان موجود بصورة مبهرة مبهرة جدا هو سألنى هتفتحت امتى فاديت له التاريخ فا يقال شهرونصف او شهرين ويرجع مرة اخرى علشان يفتح الاكاديمية اعتقد ان دى تؤكد المعنى تؤكد المعنى دى وتدى لك الاحساس بان رئيس الدولة متابعك بشكل مرادف ولابد ان تكون على نفس المستوى
مفيد فوزى:تسمح لى ان انا اسأ ل فى بعض حاجات النسائيات ان صحت العبارة هل الاقرب الى قلبك صوفيا لورين والا كلوديا كاردينالى ؟ وكلاهما كانت نجوم نبؤة ولعلها لا تزال نبؤة
فاروق حسنى : هو انت بتسألنى عن السيدات ولا بتسألنى عن الدول
مفيد فوزى : علشان كده انت قلت ايه بعض النسائيات مش الضرورة بمعنى ست لأ بما انك عشت فى روما ؟
فاروق حسنى : انا بسالك انت قصدك يعنى ايطاليا ولا فرنسا ؟
مفيد فوزى: لأ ايطاليا انا حبيت اعرف صوفيا لورين ام كلوديا كاردينالى ؟
فاروق حسنى : لأ صوفيا لورين
مفيد فوزى: صوفيا لورين ليه؟
فاروق حسنى: اولا فيها روح شرقية والادواراللى قامت بيها ادوار قوية جدا واتذكر الارزالمر والاشياء دية ايضا لانها الى الان متماسكة ومعتنية بنفسها اعتناء لازالت جميلة لازالت حاضرة لازالت مؤثرة وانا قرأتها بشكل شخصى لانها كانت بتحضرمعارضى ايام انا ما كنت
مفيد فوزى: رئيس الوزراء البريطانى وبعض هزلياتة او بعض نسائياته كيف تراها وهل من حق المسئول مثل رئيس الوزراء الايطالى وقد صار حديث العالم فيما يتعلق بغرامياته هل تعتقد انه من حق المسئول الكبير ان تكون له مثل هذا النوع من الغراميات ؟
فاروق حسنى:الحقيقة شوف هوالكلام فى الموضوع ده شائك جدا انما شخصية جلستونى شخصيتة تعمل ده برغم ما هل هو مقصرفى شغله كرئيس وزراء وملتفت لهذا فقط وانا شخصيا بليسكونى شخصية مرحة جدا او ممكن يكون كل اللى بيعمله ده بمرح وليس بفعل حقيقى ولذلك هولما انت تحب تعرف شخصية بلسكونى هيخليك تتخيل ممكن يصدر منه ايه بس متقدمين الايطاليين هما عارفين والايطاليين نفسهم هما عندهم روح الدعابة هو مداعب يعنى اوقات لما اكون مع الرئيس مداعب ودائما يعنى يقول كلمات يعنى باسمة وضاحكة يعنى بهزار
مفيد فوزى : هل كنتوا مبسوطين من كلينتون ايام نزواتة الاولى ؟
فاروق حسنى : لأ هو مع بليسكونى ما وصلش لده
مفيد فوزى : العامل الايطالى حضرتك طبعا تشعر بيه ايه رايه فى ده؟
فاروق حسنى: ولا حاجة هو طبعا لا يشعر بده هو ما يهتمش بالكلام ده ولا يهتم ولا بالصحافة ولاولا ولاحاجة هو لم يهتز لم يهتز
مفيد فوزى: اجمل ذكرى لك فى اكاديمية الفنون فى روما؟
فاروق حسنى: هو فى ذكريات جميلة جدا الحقيقة هو ذكريات كنت بستقبل فيها كل اصدقائى يعنى يعنى كان بيجنى شادى عبد السلام كان بيجى يوسف شاهين كان بيجى عادل حموده كمال بدر جمال كامل سياتك كل اللى كانوا يعنى ايه مجيئهم بيخلق حياة رائعة كان بيعمل الاكاديمية من غير هؤلاء فا انا كنت باستدعى كل اصدقائى الاول وبعض كبار الفنانين فى كل مناحى الحياة احمد بهاء الدين كان بيجينى دوما انيس عوض كان بيجينى دوما كذا مرة وجمال الغيطانى عايز اقول ايه انه من يستفحل الان يستفحل الاكادمة كان يأتى وده كان بيدى حاجة من الجمال والشموخ لهذا المبنى الرائع انا طبعا ذكرياتى مفيش شك انا كنت تعس قبل كده قعدت مدة طويلة مع الايطاليين فلى ذكريات مع الد/ مراد صديقى يجينى بصفة مستمرة كبارالفنانيين والمفكرين اغلبهم كانوا اصدقائى جدا دائما عندى فى البيت فدى كلها نسسيج من ذكريات وما تنساش ان انا عايزاقول ايه يعنى عملية ان انت سجلت كفنان دائم فى روما ان اكبرنقاد دائمين فى ايطاليا كتبوا عنى وشجعونى وبالتالى لي ذكريات جميلة جدا وعظيمة
مفيد فوزى : عارف ان انا ما انساش اوما اعملش اوما انساش صديق لك فى السياسة اسمه الدكتورعاطف صدقى تتكلم عنه؟
فاروق حسنى : الدكتورعاطف صدقى ده شخصية اولا للاسف الشعب معرفهوش هو ما بيهنش نفسه هو رجل اولا رجل الدعابه جميلة دمة خفيف جدا اثنين انا اتعلمت منه كثيراولا ان هو الصدق مع نفسه ومع الاخربشكل حاسم ورجل يعمل سواء كان مطلوب منه العمل او مش مطلوب وعنده رجل يعنى انا اقول لك ايه زى ما بتقول كده يحب الاجتماعيات يحب الخروج يحب الاستمتاع بالحياة يحب حاجات كثير جدا لكن فى شرة بينغمس انغماس شديد جدا
مفيد فوزى :على اى حال لابد ان نتحدث عن رجل اهتم بالسياسة وكانت له بصمة ولابد ان استأذنك فى الذهاب الان الى فرنا وبيذى روما انا بلمس مسلة مصرية جديدة عند مدينة الدرال السبعه وال13 مسلة مصرية مزروعة فى قلب هذه العاصمة اتحدث اليكم من روما عاصمة ايطاليا باحثا عن هذه المسلة الجديدة الشهيرة بالاكاديمية المصرية بروما والتى عاشت ميلادا جديدا قد بلغت الاكاديمية المصرية والفنون فى روما من العمر 80 سنة وسوف يزورها رئيس مصرمبارك فى الايام القادمة وقد اكتمل بهاؤها الثقافى على واجهة الاكاديمية المصرية والكائنة فى روما نصيحة كتبت بلغة الفراعنة من ايام بتاح حتب - حاكم المدينة الى والده ترجمتها بالعربية لا تفتخر بمعرفتك ولا تعتز بماتعمله استشر الجاهل كما تستشيرالحكيم مفيد فوزى يحيكم من روما والتحقيق صوت وصورة فى حديث المدينة *
مفيد فوزى:دكتور اشرف رضا رئيس الاكاديمية وصلنا روما واديك واخدنا بالعربية الى الطريق الى الاكاديمية واحنا داخلين على حدائق بركيزى - ايه الفكرة يمكن المشاهد يحب يعرف حدائق بركيزى
د/ اشرف رضا:حدائق بركيزى 00 مجموعة كبيرة من الحديقة بتمثل تقريبا ثلث مساحة منطقة وسط البلد ومسماة على احد الامراء السابقين وكان اسمة بروجزى وكان ابن اخو البابا ملك روما قيادى المخلوقان ال 17وكان فيها قصر الخاص بيه بيحمل مقتنيات عديدة جدا لانه كان من اكثر عشاق الفنون فا القصربيحمل كل الاعمال الفنية واللوحات التى اقتناها خلال حياته واصبح متحف بورجيزى يمكن هو المبنى الوحيد داخل حديقة فيلا بورجيزى
مفيد فوزى: ليه الاكاديمية المصرية جاءت فى هذا الموقع فى حديقة بورجيزى ؟
د/ اشرف رضا: الاكاديمية المصرية اساسا لم تكن لك تبدأ فى هذا الموقع المصرية ابتدأت فى احد القصور من ميدان فيينا بجوار قصر بورجيزى لمدة عام من 29 الى 30 ثم انتقلت بعد كده سنه 1930 الى قصر الخلو فى طوكيو اما قصر الالليزية فى المنطقة التاريخية فى القصرالقديم فى منتهى الروعة
مفيد فوزى : كتب على تمثال الراحل العظيم احمد شوقى وكأن التراث المصرى القديم يحيط بهذا المكان
د/ اشرف رضا : طبعا بالطبع لان الميدان احمد شوقى وتقيما هنا فى هذا المكان بجوارموقع الاكاديمية المصرية الموجودة هنا فى حديقة بوكيزى الموجودة هنا فى فيلا بوكيزى او فى شارع اوميرواللى بيحوى كل اكاديميات الفنون الدولية هنا اكاديمية بلجيكا واكاديمية روماينا والنمسا والدنمارك وسويسرا
مفيد فوزى : اقدم اكاديمية هنا ايه ؟
د/ اشرف رضا : اقدم اكاديمية هنا فى روما اكاديمية فرنسا اكاديمية فرنسا بريطانيا واسبانيا
مفيد فوزى : كام اكاديمية هنا فى ال17 هل كلهم فى منطقة بوركيزى ؟
د/ اشرف رضا : 85% فى منطقة بوكيزى والباقى حول منطقة بوكيزى
مفيد فوزى : ايدنى فكرة حول تأصيل وجود اكاديمية للفنون فى روما من المهم يا دكتوراشرف الناس تعرف معلومات عن صروح مصية ثقافيه خارج الوطن
د/ اشرف رضا : الاكاديمية المصرية فى روما ولا اكاديمية الفنون فى مصر ؟
مفيد فوزى : لأ فى روما
د/ اشرف رضا : صاحب الفكرة كان الفنان الرائع راغب عياد
مفيد فوزى : راغب عياد ؟
د/ اشرف رضا : اه راغب عياد
مفيد فوزى : جاءت ازاى ؟
د/ اشرف رضا : هى الحقيقة لها قصة ممتعة جدا يعنى ان لما تخرج الفنان الراحل راغب عياد هو واخيه فى الفنون الفنان يوسف كهل اللى سنة 1911 لانهم كانوا الرعيل الاول لكلية الفنون الجميلة اللى انشأت سنة 1908 تخرجوا الجدير بالذكر انك انت
مفيد فوزى : فى كلية الفنون الجميلة ؟
د/ اشرف رضا : بالضبط
مفيد فوزى : فى ايه ؟
د/ اشرف رضا : العمارة الداخلية
مفيد فوزى : العمارة الداخلية هل لاجل هذا اخترت لهذا المكان الجميل ؟
د/ اشرف رضا : ربما من بعض الاسباب الهامة فا بعد ما اتخرجوا بحثوا ان هما هما كانوا عاشقين
مفيد فوزى : سافرا الى روما ؟
د/ اشرف رضا :سافرا الى روما لأ هما مكنش عندهم التمويل الكافى لان هما يسافروا الى اوروبا فا اتفقوا فيما بينهم ان هما يعملوا حاجة اسمها اللعبة التبادلية
مفيد فوزى :كويس
د/ اشرف رضا : راغب عياد لما اتخرج اشتغل مدرس رسم فى مدرسة اقباط اعدادية كامل يوسف كان فى القاهرة ويوسف كامل اشتغل فى مدرسة اعداد ية اخرى اتفقوا ان كل واحد كل سنة يسافر على حساب زميلة وزميلة يشتغل مطرحة يعنى القاهرة علشان يصرف عليه
مفيد فوزى : راغب عياد ؟
د/ اشرف رضا : ويوسف كامل هما رائدان ابتدوا الكلام ده سنة 1922 وبعد كده انتقل يوسف كامل وكررها راغب عياد وهما رجعين من احد هذه البعثة التبادلية تقابلا مع الزعيم سعد زغلول
مفيد فوزى : فين؟
د/ اشرف رضا : كان راجع من سيرشلى -
مفيد فوزى : فى المنفى ؟
د/ اشرف رضا : طرحوا علية فكرة لقاها جميلة جدا نقلها للبرلمان المصرى بحثها اياميها وصيا باشا واصف ومن يوميها قرروا ان يكون فى بعثات فنية لدارسين الفنون الجميله المصريين فى روما
مفيد فوزى : هل عشق الاثار المصرية ظاهرة ؟ انا اعلم انه عشق شديد لمحتة وقابلت بعض المؤرخين الفرنسيين فى فرنسا هل هو ظاهرة فى ايطاليا ؟
د/ اشرف رضا : ظاهرة ضخمة جدا
مفيد فوزى :بيسموها ايه ؟
د/ اشرف رضا : الايجبت منيا 00 علم المصريات الاجيبت منيا ده ده الولع
مفيد فوزى :هل هنا فى هذا الصرح الجديد سمعت معرفش اذا كان ده صحيح ولا لأ ان هناك فى متحف لهذا فى الاكاديمية ؟
د/ اشرف رضا : عندنا نوعين للمتاحف فى الاكاديمية الجديدة انشاء الله بعد الافتتاح وده يمكن كان فكرة الفنان فاروق حسنى وزير الثقافة انه قرران يكون هناك متحفا للاثار المصرية والحضارات المصرية المتعددة الفرعونى القبطى الجريك رومان الاسلامى موجود عندنا فى نفس الاكاديمية اللى هيتم افتتاحة خلال الاسابيع القادمة بالاضافة الى متحف الاجيبتومينيا - ده بيضم قطع نادرة من الاثاث الخاص بالملك فاروق اللى كانت فى ركن حلوان فى القاهرة وكلها على الطرازالفرعونى
مفيد فوزى :جميل هتاخذنى هناك ؟
د/ اشرف رضا : يا لا بينا على هناك
فاصل
مفيد فوزى :دكتور اشرف انا شايف شئ اشعر او اكاد اشم فيه اذا اذنت لى فى التعبير وانت راجل فنان رائحة التاريخ وانت فنان وتعلم ده
د/ اشرف رضا : ان نسخة من تمثال كرسى العرش الخاص بالملك توت عنخ امون احدى مجموعات مقتنيات الملك فاروق الاول باستراحة ركن حلوان وزى ما حضرتك شايف ان كل اللى حوالينا قطع اساس على التراز الفرعونى وبتسمى هذه اسمها مجموعة الايجيبت مينا او الولع بالمصريات
مفيد فوزى : ايه ده؟
د/ اشرف رضا : ده تمثال ابو الهول بوجه الملك فاروق
مفيد فوزى :ده كان فين ده؟
د/ اشرف رضا : ده كان فى استراحة ركن حلوان أمر سيادة الوزير فاروق حسنى لان هذه المقتنيات الفرعونية الخاصه الاجيبتمنيا - ان هى يكون لها متحف خاص بروما لارضاءة و شبعة الاجانب المولعين بالفنون المصرية
مفيد فوزى :ماذا جرى بركن حلوان الان ؟
د/ اشرف رضا: ركن حلوان الان بيعتبر كمتحف كمتحف له زوارة وله رفقاء الفرعونى شئ رائع بتعذف على القيثارة بتعذف وشايف يمكن حضرتك الملامح الفرعونية بالحلال الفرعونية بالتاج الفرعونى بالزى الفرعونى شئ قيثارة على شكل راس انسان شكل انسان اعمال كلها الفنانين المصريين قاموا بيها
مفيد فوزى : هنا يادكتوراشرف
د/ اشرف رضا : هنا جزء ايضا من مجلس كنبة وكراسى يمكن جلسة كلها على التراث الفرعونى دى اتعملت تقريبا فى الخمسينات الاربعينات
مفيد فوزى : التمثال ده كان فين؟
د/ اشرف رضا : فى ركن حلوان ايضا من مجموعة على فكرة ليس هذا فقط المتحف اللى عندنا دلوقتى المتحف المصرى فى روما متحف الحضارات المصرية فى روما
مفيد فوزى : اللى هو فيه ايه ؟
د/ اشرف رضا : اثارفرعونية واثار قبطية واسلامية وقام باختيارها بنفسه دكتورفاروق حسنى مع دكتور زاهى حواس اكثر من 120 قطعة بتمثل كل العصور
مفيد فوزى : هيجوا هنا ؟
د/ اشرف رضا:هيجوا هنا احنا عندنا مسرح وقاعة سينما مش موجودة فى اى اكاديمية اخرى قاعات مجهزة احدث اجهزة الصوتيات والمرئيات تشتغل سينما فى مهرجان السينما والافلام ومسرح للعروض الفنية وده هيبقى مزار
مفيد فوزى : مهم
د/ اشرف رضا : بالضبط
فاصل
مفيد فوزى : دكتورة سهة خليل انتى الدكتورة بتاعتك فى ايه ؟
د/سها خليل : انا واخده دكتورة فى الجرافيك من هنا انا بدأت معيدة فى المعهد العالى للفنون التطبيقية فى 6 اكتوبر وبعد كده والرسم بتاعى وبعد كده جئت ايطاليا علشان ااخذ الدكتورة
مفيد فوزى :الاكاديمية عملت لك ايه ؟
د/سها خليل: الاكاديمية الحقيقة ساعدتنى كثيرفى مجال المكتبة طبعا والكتب باللغة العربية واللغة الايطالية
مفيد فوزى: يعنى ايه يعنى عامل مساعد مهم ؟
د/سها خليل :طبعا طبعا ان انا اخلص مرحلة الدكتوراه كلها
مفيد فوزى: قولى لى ايه رايك فى جرافيك التليفزيون المصرى ؟
د/سها خليل : يعنى بحب قوى التتربتاع برنامج حديث المدينة
مفيد فوزى : ايه الجمال اللى فيه من وجهة نظرك يمكن اغير رايى ثانى ؟
د/سها خليل : الموسيقى
مفيد فوزى : ده غيرالموسيقى الموسيقى ده جمال سلامة انما نفس الجرافيك اللى فيه
د/سها خليل:الجرافيك كويس بس طبعا يا دكتور مفيدsorry
مفيد فوزى : نعم اتفضلى كملى
د/سها خليل:لأ جرافيك التتر بتاعه كويس انا التتر اللى بيشدنى لحديث المدينة
مفيد فوزى : يعنى انت لو حبيتى تعملى تطوير للجرافيك تعمليه ازاى ؟
د/سها خليل : هضيف ليه شوية رموز اسلامية شوية حاجات موتيفات شعبى يعنى يربط المدينة كلها لان هواصلا برنامج بيتكلم عن المدنية فبالضبط لازم نربط فيها كل حاجة فيهاالعلاقات المصرية
مفيد فوزى:ايه اللى خلاكى تزوجتى رجل ايطالى مع كل الحب والاحترام للهوى عارفه ام كلثوم زمان سألوها لما تزوجت محمود الشريف الا اتزوجتى لية محمد الشريف سيدة ام كلثوم قالت القلب وما يهوى هل الايطالى هوالقلب وما يهوى ؟
د/سها خليل :يعنى نصيب
مفيد فوزى: هه ايه ؟
د/سها خليل:نصيب
مفيد فوزى:هو الزواج حتى فى روما تبع قدرة الله برضه يعنى هل انتى كنتى تتمنى فى بدأ حياتك وسيناريوهات ايامك انك تتزوجى ايطالى خالص ولا كانت فى دماغى ولا
مفيد فوزى : اوعى تكونى تزوجتى ايطالى علشان خاطر الاقامة
د/سها خليل:لأ خالص
مفيد فوزى: بتضحكى ليه هوانا قلت نكته ؟
د/سها خليل : انا اصلا اقامتى انا اصلا واخده الجنسيه انااول لماجيت هنا قدمت عليها لان انا اصلا اول لما جيت هنا ادونى كارت الاقامة خمس سنين وكانت الاقامةان انا يبقى عندى 5 سنين وبعد كده
مفيد فوزى: فبالتالى ده نصيب
د/سها خليل: لوحده
مفيد فوزى : خلفتى ؟
د/سها خليل :لأ لسه
مفيد فوزى: متزوجة حديثا ؟
د/سها خليل:اه
مفيد فوزى: كلمينى عن الرجل الايطالى فى عرف زوجه مصرية ؟
د/سها خليل:والله كويس فى تفاهم الحمد لله بيننا كبيرجدا وبعدين الحمد لله زينا زى بعض مفيش حاجة اسمها ان انا مثلا علشان ابقى دكتورة فى الجامعة او وصلت لكادر هبقى اعلى منه بالعكس
مفيد فوزى:هو بيشتغل ايه ؟
د/سها خليل:هو بيشتغل محاسب فى بنك
مفيد فوزى: محاسب ؟
د/سها خليل :اه فالحمد لله
مفيد فوزى: شدنى قوى العظيم حاتمد ندا دى بلادى مش كده
د/سها خليل:اه
مفيد فوزى: بلادى فى ايه ؟
د/سها خليل: حاتمد ندى بلادى وطنى حبى
مفيد فوزى:بلادى وطنى حبى بتشوفى بتاع الحنطوريا دكتورة سها الحنطورده شئ شديد البساطة
د/سها خليل :طبعا ده التراث الشعبى شغله كله بيعتمد على الجودوت
مفيد فوزى :ناوية تقعدى هنا ؟
د/سها خليل:والله انا بحكم طبيعة شغلى بين هنا وبين مصر لانى ما اقدرش استغنى عن اى حاجة ولا دى ولا دى
مفيد فوزى: هكذا المرأة
د/سها خليل: هكذا المرأة
مفيد فوزى: استاذ حاتم عبد القادر المستشار الاعلامى لسفارتنا فى روما تسمح تقولى اعلاميا ماذا يساوى صرح ثقافى زى اكاديمية الفنون مهم ربما لا يعرفه الناس ؟
د/ حاتم عبد القادر: لأ حضرتك يعرفه ناس كثير قوى
مفيد فوزى : فين يعرفه ناس كثير فين ؟
د/ حاتم عبد القادر: فى ايطاليا
مفيد فوزى:فى ايطاليا ؟
د/ حاتم عبد القادر: الثقافة المصرية والتاريخ المصرى هى اهم الموضوعات اللى بيركزعليها الاعلام الايطالى دائما اى اكتشافات فى مصر مهما ان كانت صغيرة او كبيرة لها اهتمام وصدى غيرعادى الثقافة المصرية المعاصرة كان لسة فى مقال مكتوب قريب فى احدة الصحف الايطالية
مفيد فوزى:الايطالية؟
د/ حاتم عبد القادر:الصحف الايطالية
مفيد فوزى:ده كان فى جريده ايه؟
د/ حاتم عبد القادر: كان فى جريدة جراسية
مفيد فوزى: دى ليها وزن زى الاهرام؟
د/ حاتم عبد القادر:هى من اكثر الصحف انتشارا فى ايطاليا هى وصحف اخرى هى صحف رئيسية
مفيد فوزى : بيهتموا قوى بالاثار على وجه التحديد
د/ حاتم عبد القادر:والثقافة المصرية لما كانت مقالة بتتكلم عن الثقافة المصرية المعاصرة والائتمان حكومى
مفيد فوزى : انت شايف انه يعنى انت كوظفيه المستشار الاعلامى ايه اللى بتعمله هذه الثقافة لهذا البشرهل هوالتليفزيون الايطالى ولا الصحافة الايطالية ؟
د/ حاتم عبد القادر:الصحافةالايطاليةوالتليفزيون الايطالى بوجه عام بيدى كل الاكتشافات المصرية والموضوعات الرئيسية اللى موجودة الاعلام الايطالى عندة معظم الصحف الرئيسية عندهم صفحة رئيسية علمية وعندهم اسبوعيا بيكون فيها صفحات متحضرة
مفيد فوزى:بس يا استاذ حاتم تصور ان ناس ترى اكثر مما تقرأ عايزعلى الاقل فى مصر فى مصرمش عارف كده الناس ترى اكثرمما تقرأ هل فى بلد زى ايطاليا الناس ايضا يرون اكثر مما يقرأون ؟
د/ حاتم عبد القادر:يرون
مفيد فوزى: يرون؟
د/ حاتم عبد القادر:اه يرون دى حقيقة
مفيد فوزى: دى حقيقة ؟
د/ حاتم عبد القادر: فى الاكاديمية هيرون اكثرممايقرأون لان الاكاديمية بالبرامج اللى كانت موجودة زمان واللى قدرت تطبقها اعتقد هيكون بشكل اوسع وتواجد اكثرللاعلام الايطالى يعنى
مفيد فوزى : هل فى تقدير لو تحب بعد الاكاديمية ما تبقى قبلة العيون 000 تتصور ايه الشئ الهام اللى انت ممكن يعنى تعلن عنه اعلاميا؟
د/ حاتم عبد القادر: هو
مفيد فوزى:محل فكرك بؤرة تفكيرك .
د/ حاتم عبد القادر:بدأنا بالتنسيق مع الاكاديمية فى نشر بعض معلومات اولية حول الترتيبات اللى تمت فى الاكاديمية والتطوراللى حصل
مفيد فوزى : ده طبعا اللمسات الجديدة؟
د/ حاتم عبد القادر: اللمسات الجديدة
مفيد فوزى : واللى هى يعنى ؟
د/ حاتم عبد القادر: تمام لكن اللى اهم من كده هيكون البرنامج الثقافى المتميز لمدة سنة والتنسيق معاه مع الاقسام الثقافية الايطالية والتليفزيون الايطالى
مفيد فوزى: هيبقى باستمرارعلى اتصال بيك دائم ؟
د/ حاتم عبد القادر: هوفى الوقت الحالى يعنى فى الوقت الحالى فى هو دلوقتى اغلب البرامج التليفزيونية بتطلب التصوير حتى دلوقتى علشان يدوا للتليفزيون الايطالى الاكادييمية وصلت الى انى مرحلة خصوصا المبنى زى ما شفنا وحضرتك شفتة دلوقتى مبنى عريق جدا منذ القدم فى الوقت المعاصر وبيعبرعن الثقافة المصرية سواء من الخارج او من الداخل
مفيد فوزى:تقدر تقول لى لماذا شمس روما صعبة؟
د/ حاتم عبد القادر: الحقيقة فى ناس كثير ماتقدرش الحكاية دى لكن الرطوبة هنا غيرعادية يعنى اقوى من مصر
فاصل
مفيد فوزى : كلمنى عن اللغة الايطالية هل هى زى الفرنسية ولا صعبة ولا ايه ؟
د/ حاتم عبد القادر:لأ هى لغه سهله جدا وقريبه مننا كمصريين فيها كلمات كثيرة موجودة فى اللهجه العامية بتاعتنا كمصريين فى نفس الوقت هى لغة منتشرة ثقافيا جدا عن طريق المثقفين عن طريق الاوبرات المختلفة الايطالى فلازم ان يجيلك حتى يجى لحضرتك يعنى الفكران تفكر الكلمات دى معناها ايه والرويات دى معناها ايه والمثقفين دول
مفيد فوزى : هسألك سؤال مهم هل الدكتورجابرعصفور اللى هو مسئول عن الترجمة فى مصر
ينتمى الى الفكرالايطالى الادبى وترجمت حاجات من الايطالية الى العربية ؟
د/ حاتم عبد القادر: فى طبعا اكيد فى كل كتب التراث الايطالى والثقافة الايطالية مترجمة
مفيد فوزى: يعنى الدكتورة اولفيا مثلا مترجمة ؟
د/ حاتم عبد القادر:اعتقد ان هو مترجم مش متاكد او متاكد ان فى ترجمات حاجات كثيرة قوى مركز الترجمة ترجمها لهم الى اللغه الايطالية
مفيد فوزى: وايضا من العربية الى الايطالية؟
د/ حاتم عبد القادر: اكيد المكتبة الوطنية هنا فيها لا يقل عن 2000 كتاب من مثقفى مصريين
مفيد فوزى: 2000 كتاب؟
د/ حاتم عبد القادر:تقريبا اه تقريبا
مفيد فوزى: يعنى الله يعنى هى الثقافة المصرية منتشرة هنا باللغةالايطالية ؟
د/ حاتم عبد القادر:مصردايما عايشة فى ناس عايشة جوا ايطاليا وايطاليا دائما عايشة جوا مصر واحنا انهارده موجودين زى ما حضرتك شايف احنا بنعمل مشروع موجودين جوا العاصمة الايطالية واحنا بنقدم ثقافتنا وبنقدم تراثنا وبنقدم مهرجاناتنا وبنقدم كل حاجة متعلقة بالثقافة المصرية والعربية والجانب الايطالى والجانب الاوروبى
مفيد فوزى:الناس لما بيعذف رمزى يسا احكى لى عن الوجدان الايطالى بيحصل له ايه؟
د/ حاتم عبد القادر:هى حالة وساعات يعنى ممكن تكون حاله من الاندهاش ازاى فنان هما باصين له على انه فنان مصرى وعلى هذا المستوى من العالمية ووصل وبفكرة وابداعه وموهبته طبعابتبقى حالة حالة جميلة جدا يعنى حالة بالنسبة لنا احنا بنبقى فخورين فخورين بفناننا ان احنا وصلنا الى هذا المستوى وفخورين بعالميتنا وفخورين ان احنا بنقدم ده كله لجمهور ممكن ما يكونش بيعرف اى حاجة
مفيد فوزى:ايه برأيك لو نوجه تحية لرمزى يس00حيثما يكون؟
د/ حاتم عبد القادر: طبعا طبعا تحية جميلة جدا وهو بيشرفنا فى اطارالاكاديمية هنا
فاصل
مفيد فوزى : اليس غريبا ان فى اكاديمية الفنون فى روما تيجى موازية مباشرة لهذا المكان الرائع اللى هو متحف الفن الحديث
د/ اشرف رضا:متحف الفن الحديث اللى جنبه فيه الاكاديمية البريطانية والمرافق لها متحف الفن المعاصر واللى بيضم اجمل اعمال فنيةمن كل العالم وخاصة طبعا من ايطاليا من قرون 17 و18
والمنطقة كلهااسمها البلعة
مفيد فوزى : لازم اقولك لازم اقولك يا دكتورعلى عبارة الدكتورجمال كامل الفنان العظيم
د/ اشرف رضا:طبعا لما جه هنا دكتورايطالي اذا ما مات ان كان حى يرزق قالى يا مفيد روماكلها متحف جميل حى
د/ اشرف رضا: متحف
مفيد فوزى:متحف مفتوح ؟
د/ اشرف رضا:طبعا طبعا حضرتك خلال منطقة بوركيزى اوخارجها المنطقة وسط البلد كلها لا تجد لا فنون معمارية تماثيل كل ماهو يوحى بمدينة الفنون ومدينة رعاية الفنون والاصالة والتاريخ
مفيد فوزى:هل ده بياثر على السلوك البشرى للناس ؟
د/ اشرف رضا: دااا دا بالطبع
مفيد فوزى:بس الطلاينة يا دكتور اشرف زينا بشوحوا بايديهم وصوتهم عالى ؟
د/ اشرف رضا: لا بس السلوكيات شئ والتذوق ده شئ اخرهو الطفل
مفيد فوزى : هل لو احنا اخرجنا كل التماثيل بتاعتنا فى مصرلازم طبعا لا تغيب سماء بلادى عن وجدانى ؟
د/ اشرف رضا: طبعا
مفيد فوزى:هل لواحنا اخرجنا التماثيل الملقاة فى بعض الاقبية ان صح التعبير هل ده ممكن يخلى فى روح مختلفة عن مصرالان التى تحولت الى 10 مصر؟
د/ اشرف رضا: ربما انا هقول لحضرتك
مفيد فوزى : انت فنان يا دكتوراشرف قبل ما يكون فى قبل ما تكون رئيس اكاديمية
د/ اشرف رضا: تقبل المواطن فى مصر للعمل الفنى للاسف مازال محدودا بمعنى
مفيد فوزى: كام % تذوق ؟
د/ اشرف رضا: 30% مش هيزيد عن كده وده بالرغم من الانشطة الحديثة
مفيد فوزى:ماذا ياخذ من مصر؟
د/ اشرف رضا: ياخذ الصحة مش الرسك طبعا والكورة واشياء اخرى كثيرة يعنى


انقر هنا لقراءة الخبر من مصدره.